Lean engineering logistics: load leveling of design jobs with capacity considerations

Publication: Canadian Aeronautics and Space Journal
June 2008

Abstract

Achieving productivity improvement in engineering organizations involved in product development can be a daunting and complex task, commensurate with the complexity of the products being designed. The goal of this paper is to expand on the notions involved in the lean engineering body of knowledge as currently implemented in a major aerospace firm. Relying on key notions developed in a novel lean engineering financial performance model, the authors integrate lean manufacturing theories, inventory management, production planning and scheduling, improved value stream mapping, project portfolio management, and linear optimization to offer a coherent global logistics approach supporting lean promises of a more efficient engineering organization with reduced lead time and waste and improved customer and shareholder value.

Résumé

L’amélioration de la productivité peut s’avérer une tâche redoutable et complexe, à la mesure de la complexité des produits en développement, pour les entreprises d’ingénierie engagées dans le développement de produits. L’objectif de cet article est d’élaborer sur les principes actuels mis de l’avant dans le domaine des connaissances relatives à l’ingénierie allégée telle que pratiquée dans une importante firme de l’aérospatial. Basé sur les notions-clés développées dans le contexte d’un modèle novateur de performance financière d’ingénierie allégée, les auteurs intègrent les théories de la production allégée, la gestion des inventaires, la planification et l’ordonnancement de la production, la cartographie améliorée de la chaîne de valeur, la gestion du portefeuille de projets et l’optimisation linéaire pour offrir une approche logistique globale cohérente en soutien aux promesses de la théorie allégée visant à assurer une organisation plus efficace des procédés d’ingénierie avec une réduction du temps d’exécution et du gaspillage, et une amélioration de la valeur client ainsi que de la valeur pour les actionnaires.[Traduit par la Rédaction]

Get full access to this article

View all available purchase options and get full access to this article.

Information & Authors

Information

Published In

cover image Canadian Aeronautics and Space Journal
Canadian Aeronautics and Space Journal
Volume 54Number 2June 2008
Pages: 19 - 30

History

Version of record online: 5 April 2011

Authors

Affiliations

Metrics & Citations

Metrics

Other Metrics

Citations

Cite As

Export Citations

If you have the appropriate software installed, you can download article citation data to the citation manager of your choice. Simply select your manager software from the list below and click Download.

There are no citations for this item

View Options

Get Access

Login options

Check if you access through your login credentials or your institution to get full access on this article.

Subscribe

Click on the button below to subscribe to Canadian Aeronautics and Space Journal

Purchase options

Purchase this article to get full access to it.

Restore your content access

Enter your email address to restore your content access:

Note: This functionality works only for purchases done as a guest. If you already have an account, log in to access the content to which you are entitled.

View options

PDF

View PDF

Media

Media

Other

Tables

Share Options

Share

Share the article link

Share on social media